Op werkvakantie in Zuid-Afrika

5 Sep

“In Afrika is het niet vanzelfsprekend dat je stromend water hebt, dat je een lamp aan kunt doen, dat je 3 keer per dag te eten hebt en dat je liefde en aandacht krijgt”, aldus Marsha die dit jaar voor de vijfde keer naar het land ging, in haar zomervakantie en helemaal vrijwillig. Waarom ze dat doet en wat ze er heeft gedaan lees je hier.

Hoe kwam je erbij om naar Afrika te gaan?
In de derde klas van de Havo kregen we een brief waarin stond dat we ons konden opgeven om kans te maken op een reis naar Zuid-Afrika met SHIB. Dat leek me echt ontzettend gaaf. Door het doen van veel acties werd ik uitgekozen om mee te gaan met de scholenreis van SHIB.

Wat heb je allemaal gedaan in Afrika?
Tijdens deze reis hebben we gebouwd aan een kleuterschool. In de township Borolelo staan drie crèches. Hier wordt nu een school voor gebouwd. De kinderen hebben daar meer ruimte om te leren en te spelen. We hebben ook activiteiten gedaan met de kinderen uit de township die niet naar school kunnen. Met deze kinderen hebben we geknutseld, spelletjes gedaan en we hebben de kinderen een Bijbelverhaal verteld. De kinderen waren super enthousiast. Iedere dag kwamen er meer kinderen om met ons te spelen. Ook hebben we shack repair gedaan en voedselpakketten uitgedeeld aan de allerarmste. Soms waren de shacks zo slecht dat we ze helemaal hebben afgebroken en een nieuwe shack voor ze hebben gebouwd.


Hoe vaak ben je nu geweest en waarom?
Ik ben nu voor de 5e keer naar Zuid-Afrika geweest. Ik ben verliefd geworden op het land en de mensen en dat zorgt ervoor dat ik steeds weer terug ga. Ik vind het geweldig om de kinderen liefde en aandacht te kunnen geven. Het is mooi om te zien dat een kind weer even kind kan zijn, dat hij weer even kan lachen en even zijn zorgen kan vergeten.

Wat doet het met je?
Ik ben nu een aantal keer geweest, maar zo´n reis raakt me iedere keer weer. Het blijft indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven. Het is fijn om wat voor hen te kunnen betekenen. Al is het maar iets kleins. Het is dan wel een druppel op een gloeiende plaat, maar voor de mensen daar betekent het heel veel. En daar doe je het voor!

Hoe voelt het om dan weer in het Rijke Nederland te zijn?
Het is wel apart als je weer in Nederland bent. In Nederland heb je eigenlijk zoveel luxe. In Afrika is het niet vanzelfsprekend dat je stromend water hebt, dat je een lamp aan kunt doen, dat je 3 keer per dag te eten hebt en dat je liefde en aandacht krijgt. Ik wil ook weer heel graag terug.

Waar sliep, at, douchte je? Wat vond je daarvan?
We sliepen op een soort boerderij van blanke Zuid-Afrikanen. Deze mensen zorgde heel goed voor ons. Iedere dag kregen we weer lekker te eten. Het was een heel mooi, groot gebied met veel dieren. Echt een mooie plek om lekker uit te rusten van het werken. De bedden en de douches waren niet heel luxe, maar dat hoeft ook niet. We hadden dit keer gelukkig wel bijna altijd warm water, dat is wel eens anders geweest.

Wat vond je het moeilijkst? En wat het leukst/mooist?
Ik vond het afscheid nemen het moeilijkst. Zuid-Afrika voelt toch een beetje als thuis en dan is het erg moeilijk om weer terug naar Nederland te gaan. Doordat we er maar twee weken waren had ik niet het gevoel dat ik daar al klaar was. Ik was nog graag langer gebleven. Het is ook moeilijk om de pijn en het verdriet in de oogjes van de kinderen te zien. Het mooiste vond ik dat je ervoor kan zorgen dat er weer even een lach op het gezicht van een kindje verschijnt. Echt mooi om te zien hoe erg de kinderen genieten van onze aandacht. Daar geniet je dan zelf ook weer van.

Geef een reactie

